Ketahuan Merokok, Dicoret dari Skuad Asian Games

KUALA LUMPUR – Tunggal putera Malaysia, Iskandar Zulkarnain Zainuddin dicoret dari skuad Asian Games lantaran ketahuan merokok serta lakukan perlahanggaran disiplin yang lain.

Masalah Iskandar nampaknya bukanlah yang paling akhir, lantaran pihak Asosiasi bulu tangkis Malaysia (BAM) tengah mencari atlet pelatnas yang kecanduan merokok.

Tempat Iskandar, 27 digantikan pemain posisi 51 dunia, Soong Joo Ven untuk keikutsertaan pada pesta olah raga Asia yang bakal berjalan 18 Agustus sampai 2 September 2018.

Ketentuan mencoret Iskandar dikerjakan pelatih kepala tunggal putera, Datuk Misbun Sidxek serta langusng di setujui oleh dewan BAM yang diketuai oleh Datuk Seri Norza Zakaria.

Iskandar ketahun merokok di hotel tim waktu menguatkan negaranya pada arena Piala Thomas di Bangkok, Thailand, Mei kemarin. Ia pada awal mulanya telah dijatuhii humuman potong upah sebesar 50 % lantaran tidak mematuhi ketentuan rokok yang di keluarkan pihak BAM.

Tetapi ketentuan Misbun juga di pengaruhi olehj disiplin yang jelek dari Iskandar. Ia di ketahui meninggalkan pemusatan latihan. ” Pertama pasti masalah merokok. Lalu ia juga menghilang dari pemusatan latihan nasional waktu saat istirahat, ” kata Norza.

” Misbun terasa tak nyaman dengan Iskandar serta mengambil keputusan menggantinya dengan Joo Ven. Ia terasa berikut ketentuan paling baik, ” kata Norza sekali lagi.

” Pihak Dewan (BAM) mnenghargai keputsuan Misbun serta menyokongnya, ” lebih Norza sekali lagi.

Norza juga menyebutkan ada seputar 5-6 pemain yang diindikasikan merokok serta pihak BAM merencanakan menyebut mereka. Pihak BAM memanglah mengambil keputusan tidak ada toleransi untuk mereka yang merokok berdasarkan kontrol oleh Institut Berolahraga Nasional (NSI) Malaysia.

Baca Juga : Mendikbud: Kurikulum yang Sesungguhnya adalah Para Guru

” Bila ada pemian yang di ketahui memiliki kandungan nikotin dalam badannya lewat kontrol darah oleh NSI, mereka bakal memperoleh peluang paling akhir saat sebelum kami sangat terpaksa mengeluarkannya, ” lanjjut Norza.

” Mereka bakal mendapatkn peluang sepanjang tuga bln., saat sebelum melakukan kontrol kembali. “